donderdag 25 juni 2015

Werk aan de winkel !!!

Ja ondanks het niet echt prachtige zomer weer, groeit en bloeit alles welig. Wat ook betekend dat de kruisbessen klaar zijn om geplukt te worden. Dit alles heeft mijn lieve pa gedaan, want daar staan ze ook in tuin. En omdat het voor me ouders gewoon weg te veel is kreeg ik een emmer. Ik denk dat er ruim 10 kilo inzat. Ja dan ga ik dus aan de slag, maar eerst ff foto's nemen op een paar prachtige borden gelegd en dan maar plaatjes maken, daarna van steeltje en uitgebloeid bloemetje ontzien en dan ja je raad het al jam maken want om de kruisbes zo te eten vind ik niet zo heel lekker.

                      

Nou kan je er natuurlijk voor kiezen om alles zo in pan te doen, scheelt hoop werk en dan na koken door zeef halen, maar ik hou van jam met een bait, en jam door zeef is mijn inziens meer gelei. We eten hier eigenlijk alleen maar jam door de yoghurt niemand die hier jam op brood eet. Ik maakte een combi van kruisbessen met banaan erg lekker overigens en ook een combi met gedroogde abrikoos, ik deed er nog het sap van twee sinaasappels bij en vulde zo mijn goed schoon gemaakte potten met heerlijke Home made Jam.

                     

Zet wel eens een tafeltje aan de weg met jam en zo koop je een overheerlijke, eerlijke, vol met biologische fruit Home made Jam zonder alle toevoegingen. Moet ik altijd aan de reclame denken wat heb jij op je brood 60% suiker en een beetje fruit, wat is er met ons eten gebeurd Is met mijn jam zeker niet het geval puur fruit, met wat vocht om het te kunnen koken.

                    

Ik vond tussen de aardappels nog een hartverwarmende aardappel, deze gebruik ik om jullie hartelijk te bedanken voor de felicitaties met mijn verjaardag.

                   

Ik wil jullie alvast een heel gezellig weekend toewensen met hopelijk veel zonneschijn, geniet van alles wat er op je pad komt er is veel moois je moet het alleen wel willen zien.
                                                 Een liefdevolle grote groet Petra.



9 opmerkingen:

  1. Mm..klinkt heerlijk, altijd wel veel werk de oogst verwerken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gooseberries don't grow here and believe me, I have never tasted them. They look great in your pretty plate Petra! Hope the sun shines a lot!
    Wishing you a glorious weekend
    Olympia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Petra,

    Vraag me nu af na het lezen van jou post of er vroege en late kruisbessen of kroesels zoals wij ze hier noemen zijn. Hier weten de rupsen elk jaar weer in een nacht al het frisse jonge blad van de struik te vreten,echt helemaal kaal en ik zie geen bes hangen, of ze die nou ook meegenomen hebben om jam te maken. Raar want andere jaren zie ik ergens in augustus hier en daar een enkele kruisbes die verkleuren van groen naar rood aan de kale stekeltakken hangen.
    Wat bof jij om zoveel kruisbessen van je pa te krijgen en een flinke voorraad aan te leggen.
    Altijd leuk zo'n kraampje of tafeltje aan het huis voor de homemade verkoop.
    Veel werk is dat hé voordat het verse fruit achter glas zit en op de plank staat.
    Jam maken zonder suiker is natuurlijk beter voor de lijn maar ook minder zoet, en je mist het bewaarmiddel wat in (gelei)suiker zit, zonder suiker is het niet lang te bewaren,neem aan dat jij de jam in potten ook nog weckt 30 minuten op 90 graden waardoor het veilig en onbeperkt houdbaar is.
    Lees net dat je jarig was,nog van harte gefeliciteerd!!!

    Fijne zomerse dagen en lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat schijnt wel heerlijk te zijn ja, kruisbessen met banaan er door, voor de jam...
    Wat fijn dat je een emmer van je vader kreeg van deze prachtige vruchten. En nu heb je weer een mooie voorraad in de kast staan, ook al eten jullie het alleen maar door de yoghurt... Er wordt toch volop van genoten op die manier...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo, dat is nog eens een emmer vol.
    Zal ik je eens wat vertellen: vroeger bij mijn ouders thuis hadden wij ook veel kruisbessen, rode bessen, zwarte bessen en aardbeien. Die werden ook door ons geplukt en mijn moeder maakte er ook van alles van. En verder plukten we gewoon en aten uit de hand. En nu kom ik er nooit meer aan, behalve de aardbeien, die vind ik lekker. Zo kan het lopen.
    Maar jij hebt weer lekkere potjes vol, heerlijk puur natuur!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow wat een grote oogst. Daar kun je heel wat jam van maken! Mmm lekker. De kruisbessen zijn ook super decoratief op je mooie gebloemde bordjes.
    Jij ook alvast fijn weekend. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke blogje ik zag u via andere blogster...bedankt voor het delen..liefs ☀️

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, ik dacht even dat je die aardappel ook in de jam had gedaan :) heerlijk kruisbessenvlaai trouwens, ook een idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je een flinke hoeveelheid bessen verwerkt tot heerlijke jammetjes. Veel werk, maar toch nog tijd gevonden om er weer prachtige foto's van te maken. Fijne week,

    BeantwoordenVerwijderen